Автомобилен термостат: как работи и какви са основните причини за повреда

Собствениците на автомобили, независимо от марката или годината на производство, многократно са чували за термостата като важна част от охладителната система. Не всички обаче знаят каква функция изпълнява той, как работи и какво причинява неизправността му. Нека се опитаме да разберем какво представлява той.


Какво представлява автомобилният термостат?

Технически погледнато, термостатът е устройство за поддържане на постоянна температура на специални течности в различни уреди като хладилници, котли, маслени нагреватели и други. В автомобилите термостатът се използва в охладителната система на двигателя. Той ускорява загряването на охлаждащата течност до работна температура и отвежда топлината от двигателя. Добре функциониращата охладителна система осигурява оптимална работа на двигателя, което е особено важно при ниска температура на околната среда.


Конструкция на термостата

Повечето термостати, използвани в съвременните превозни средства, са проектирани като устройство с масивен корпус от мед или месинг с клапан и резервоар с чувствителна към температурата течност вътре. В корпуса има клапан с пружина, който се отваря при нагряване до 72-90 градуса. След това охлаждащата течност започва да се влива в радиатора, като по този начин се осигурява циркулация на охладителната система в големия кръг. Когато температурата спадне, термочувствителният елемент се свива и клапанът се затваря, така че охлаждащата течност циркулира само в малкия кръг и не влиза в радиатора.
Термочувствителният елемент в корпуса поддържа клапана в движение и наподобява восък. Активната съставка е церезин с графит или меден прах за подобряване на топлопроводимостта.
Термостатите могат да бъдат едноклапанни или двуклапанни. Първият вариант, работещ на класическия принцип, е най-простият в конструктивно отношение. По-съвременните модели автомобили са оборудвани с двуклапанни модели, които при загряване до работна температура позволяват на охлаждащата течност да циркулира напълно и същевременно затварят малкия клапан на охлаждащата риза. За да се предотврати запушването на системата, се монтира допълнителен вентил за изпускане на излишния въздух и за предотвратяване на образуването на въздушни джобове.


Принцип на работа

Охладителната система е изградена от два кръга - малък и голям кръг. Между тях е монтиран термостат, който регулира работата в зависимост от необходимия режим. При стартиране на студен двигател температурата на охлаждащата течност е равна на температурата на околната среда, която трябва да се повиши до работна температура. Вентилът на термостата се затваря, за да се ускори процесът на загряване, което позволява на антифриза да циркулира в малкия кръг. Когато температурата достигне необходимите стойности, клапанът в корпуса на термостата се отваря и охлаждащата течност постъпва в радиатора. В този режим течността се охлажда и по този начин се поддържа оптималната работна температура на двигателя. Когато тя се охлади, клапанът в корпуса на термостата се затваря отново, което води до обратен ефект.


Функции на охладителната система на двигателя

Поддържането на работната температура на охладителната система е от съществено значение за ефективната работа на двигателя, дългия експлоатационен живот, икономията на гориво и ниските емисии. При работа при ниски температури на околната среда пълната ефективност на отоплението на пътническото отделение (парното) е в пряка зависимост от правилното функциониране на охладителната система на двигателя.


Признаци и причини за неизправност на термостата

Сред основните причини за повреда на термостата на автомобила е заседнал клапан. Това се дължи на лошо качество на охлаждащата течност, корозия в радиатора и попадане на чужди частици в охладителната система. Това намалява чувствителността и влошава подвижността на клапана, в резултат на което той се задръства. Положението, в което клапанът блокира, може да бъде отворено, затворено или междинно. Ако клапанът заседне в затворено положение, циркулацията е в малкия кръг и двигателят може да прегрее. За това свидетелства значителната температурна разлика между радиатора и двигателя. Ако клапанът не се затвори, охладителната течност ще се нуждае от доста време, за да се загрее и може да не достигне работните параметри в студено време.

  • По-трудно е да се открие повреда, ако позицията на клапата е заключена в междинно положение. Обикновено в този случай неизправността може да се открие, като се отстрани частта и се провери дали работи правилно.
  • Един прост метод за проверка на термостата е да го потопите в съд с гореща вода. Когато е потопен във вряща вода, клапанът се отваря плавно, а когато водата изстине, той отново се затваря. Ако това не се случи, частта е дефектна и трябва да се смени.
  • Вторият важен момент, на който сервизният техник обръща внимание, е загубата на херметичност на уплътнението на корпуса, в който е монтиран термостатът. Това води до изтичане на охлаждаща течност, което също може да причини редица проблеми. Ако то е ремонтирано, трябва да се замени с ново.

Ако се установи, че има наличие на дефект, в повечето случаи е необходима замяна с нов автомобилен термостат. Цената на частта е ниска, а последствията, причинени от дефектен термостат, могат да доведат до прегряване на двигателя с последващи значителни загуби на време и пари.
 

Често задавани въпроси

Каква е функцията на автомобилния термостат?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Автомобилният термостат регулира температурата на охлаждащата течност и осигурява оптимална работна температура на двигателя.

Как работи автомобилният термостат?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Термостатът се отваря при нагряване и позволява циркулация на охлаждащата течност, като я изпраща към радиатора. При охлаждане се затваря, ограничавайки циркулацията на течността.

Какви са функциите на охладителната система на двигателя?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Охладителната система на двигателя поддържа работната температура, осигурява ефективна работа на двигателя, дълъг експлоатационен живот, икономия на гориво и намалени емисии.

Какви са признаците и причините за неизправност на термостата?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Признаците за неизправност на термостата могат да включват неравномерно загряване на двигателя, прегряване или нестабилна работна температура. Причините за неизправност могат да бъдат заседнал клапан, корозия или попадане на чужди частици в охладителната система.

Как се отстраняват проблемите с термостата?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

При заседнал клапан или други дефекти на термостата обикновено се препоръчва замяна на частта с нова. Проверката и поддръжката на охладителната система с редовна смяна на охлаждащата течност могат да помогнат за предотвратяване на проблеми с термостата.