Ръководство за карбуратора - всичко, което трябва да знаете

Ако сте на възраст под 25 години, вероятно никога не сте имали досег с карбуратор. Сега горивният инжекцион напълно доминира в автомобилния свят, като осигурява по-постоянна и надеждна горивна смес за двигателя. Но ако се върнем в края на миналия век, от когато датират и повечето коли на територията на страната, то карбураторът е задължителна част от Вашият автомобил.

 

 

Какво представлява карбураторът?


Двигателят се нуждае от смес от гориво и въздух, за да задвижи превозното средство. Точното количество, от което се нуждае, за да задвижи автомобила, варира във всеки момент в зависимост от няколко фактора, като скоростта и продължителността на движение на автомобила. Карбураторът подава сместа от гориво и въздух към всмукателния колектор на двигателя, за да се улесни вътрешното горене. Докато при по-ранните версии на карбураторите това ставаше само чрез пропускане на въздуха над повърхността на горивото, при усъвършенстваните версии на карбураторите за постигане на тази цел се подава дозирано количество гориво в потока въздух. С други думи, карбураторът е интелигентно приспособление, което смесва горивото и въздуха в правилни пропорции според нуждите на двигателя в зависимост от условията на шофиране

Как работи карбураторът?


Когато горивото се смеси с въздуха, то се превръща в енергия, която изгаря в металните цилиндри на двигателите, а генерираната енергия задвижва автомобила. Карбураторът е устройство, което смесва горивото с въздуха в правилна пропорция според нуждите на двигателя. Накратко може да се каже, че карбураторът е устройство, което добавя гориво към въздуха, за да се получи смес, която е идеална за изгаряне в цилиндрите, намиращи се в двигателите. Въпреки че в съвременните превозни средства карбураторите често се заменят с електронно управлявани системи за впръскване на гориво, които използват по-малко гориво и замърсяват по-малко околната среда, карбураторите все още присъстват в мотоциклетите и някои автомобили. 
Принципът на работа на карбуратора е следният: 
В карбуратора има два въртящи се клапана, които се намират точно над и под вентилационния отвор. Горният клапан, известен като дросел, отговаря за управлението или регулирането на количеството въздух, което трябва да преминава през карбуратора. Когато клапанът е затворен, в него може да влезе по-малко количество въздух и в резултат на това вентилът ще засмуква повече гориво, осигурявайки на двигателя смес, богата на гориво. Това е особено полезно, когато двигателят току-що е стартирал или автомобилът е студен и се нуждае от известно време, за да загрее. Вторият клапан в карбуратора е дроселовата клапа. Когато дроселовата клапа е широко отворена, през карбуратора преминава по-голямо количество въздух, в резултат на което карбураторът може да изтегли повече гориво от тръбата встрани, в резултат на което двигателят освобождава повече енергия и мощност, което позволява на автомобила да се движи по-бързо. Това е причината, поради която автомобилът се ускорява, когато се отвори дроселовата клапа. Всъщност функционирането на дроселовата клапа може да се сравни с раздухване на огън, за да се подпомогне бързото му разпалване.

Видове карбуратори


В зависимост от посоката на въздушния поток има 3 различни типа карбуратори. Видовете карбуратори са следните:

  • Карбуратор с възходящ поток:

В карбуратора с възходящ поток въздухът влиза през долната част и преминава през горната, така че посоката на потока е нагоре. Основният недостатък на този тип карбуратор е, че смесващата тръба на тази система е много малка и не може да подава смес към двигателя с необходимата скорост, когато автомобилът се движи на високи обороти. За да се преодолее този недостатък на карбуратора с възходящо течение, е създаден карбураторът с низходящо течение.

  • Карбуратор с низходящ поток:

Карбураторът с низходящ поток е разположен на по-високо ниво от входния колектор и в резултат на това в този тип карбуратор въздухът и сместа се движат надолу. В такива карбуратори смесващата тръба е голяма, което води до високи обороти на двигателя, дори когато автомобилът се движи с висока скорост.

  • Карбуратор с постоянен дросел:

При този тип карбуратор винаги се поддържа постоянство между зоните на потока на гориво и въздух. Въпреки това разликата в налягането, която задейства потока на въздуха и горивото, се променя в зависимост от нуждите на двигателя. При тях втората дроселна клапа започва да се отваря след като първата е отворена до определено положение, пълното им отваряне се постига едновременно, всички цилиндри се захранват от едно и също място.

  • Карбуратор с постоянен вакуум:

Карбуратор с постоянен вакуум, наричан още карбуратор с променлива дроселова клапа, е карбуратор, при който зоните на подаване на гориво и въздух са различни в зависимост от изискванията на двигателя. Въпреки това в процеса на работа поддържаният въздухопоток е винаги един и същ, двете дроселни клапи се отварят едновременно с всяка от смесителните камери.

 

Общо устройство на карбуратора:

Eлементарния карбуратор се състои от следните елементи:

  • Поплавъчна камера - в нея горивото постъпва под налягане и нивото му се поддържа постоянно.
  • Поплавък - представлява херметически затворено кухо месингово или пластмасово тяло с точно определен обем.
  • Главен горивен жигльор - сменяема резбова пробка с калиброван отвор.
  • Разпръсквач - тръбичка, която от едната страна е свързана с главния горивен жигльор, а от другата изведена в най-тясната част на дифузьора. 
  • Главен въздушен канал - това са дифузьора, входната тръба и смесителната камера.
  • Дифузьор - къса тръба с променливо сечение (стесняващо се), подходящо оформено, за да няма хидравлични съпротивления. Стеснението е с цел увеличаване на скоростта на въздушния поток с цел намаляване на налягането му, подобряване на смесообразуването.
  • Смесителна камера - това е обемът от изходния отвор на резпръсквача до всмукателния тръбопровод. В нея започва смесообразуването.
  • Входна тръба - намира се между въздушния филтър и дифузора.
  • Дроселова клапа - кръгла месингова пластина, закрепена на вал, задвижващ се чрез лостов механизъм от педала на газта.

 

Какви са симптомите на неизправен карбуратор?

Обратното възпламеняване и прегряването са най-съществените симптоми на неизправен карбуратор. Проблемните карбуратори доставят бедна смес, в която няма достатъчно гориво, и това в крайна сметка води до обратно запалване или прегряване на двигателя. Когато карбураторът е замърсен и зацапан, производителността на двигателя също спада и постепенно той отказва. Следователно всеки път, когато двигателят не пали или прегрява, приемете това като предупреждение, защото това означава, че карбураторът Ви е повреден и се нуждае от незабавно почистване или ремонт. В такива случаи е разумно да почистите или ремонтирате карбуратора веднага, тъй като поради внезапна повреда на двигателя автомобилът Ви може да откаже насред пътя. За да избегнете подобни проблеми, трябва да имате сключена застрахователна полица, тъй като повечето застрахователи осигуряват техническа помощ в случай на неизправност на автомобила Ви поради повреда на двигателя. Често в такива ситуации най-разумното решение е неизправният карбуратор да бъде подменен с нов. Подходящият карбуратор за Вашия автомобил, можете да намерите ТУК.

Често задавани въпроси

Какво е основното предимство на карбуратора с низходящ поток спрямо карбуратора с възходящ поток?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Карбураторът с низходящ поток предлага по-голям обем на смесващата тръба, което позволява по-добро захранване на двигателя при високи обороти.

Какви са основните симптоми на неизправен карбуратор и какви проблеми може да предизвика?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Основните симптоми на неизправен карбуратор са обратно възпламеняване и прегряване на двигателя, които могат да предизвикат сериозни повреди на двигателя и дори аварийни ситуации.

Какви са последиците от замърсен или зацапан карбуратор върху производителността на двигателя?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Замърсеният или зацапан карбуратор може да намали производителността на двигателя, като предоставя бедна смес от гориво и въздух, което води до намалена мощност, нестабилни обороти на двигателя и неравномерно ускорение.

Какво може да предизвика прегряването на двигателя при неизправен карбуратор?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Прегряването на двигателя при неизправен карбуратор може да се дължи на бедна смес с недостатъчно гориво, което води до прекомерно нагряване на цилиндрите, което може да предизвика сериозни повреди на двигателя.

Какви са решенията за проблем с неизправен карбуратор?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

За решаване на проблем с неизправен карбуратор е препоръчително да се почисти или ремонтира карбуратора, а при необходимост може да бъде заменен с нов, особено ако проблемите се повтарят или са сериозни и могат да предизвикат повреди на двигателя.