Всичко за МАП сензора

Съвременните автомобили се нуждаят от сложен набор от сензори, които подават данни в реално време към бордовия електронен блок, за да осигурят оптимална горивна ефективност и производителност. MAП сензорът е основен компонент в двигателите с впръскване на гориво в колектора, който трябва да се поддържа чист, за да се осигури максимална горивна ефективност.

 

Какво е мап сензор?


Съвременните превозни средства в голяма степен разчитат на използването на усъвършенствана електроника и диагностика, за да наблюдават всяка функция в автомобила и да гарантират, че работи с оптимална производителност. Основната задача за функционирането на съвременните автомобили е използването на все по-сложни сензори за изпълнението на възможно повече роли. Mап сензорът, известен още като сензор за абсолютно налягане в колектора (от английски: Manifold Absolute Pressure sensor), се използва за измерване на плътността на въздуха в колектора. Това е в контраст със сензор MAF (Mas Air Flow), който измерва масата на въздуха, протичащ към двигателя.
В двигатели, които изискват впръскване на гориво, за да работят, където въздухът и горивото се смесват извън горивната камера и се впръскват в двигателя, мап сензорът е основен компонент. Използвайки този тип сензор, непрекъснатият въздушен поток в двигателя може да бъде измерен ефективно.


Къде се намира мап сензорът?


Мап сензорът се намира на колектора на двигателя, обикновено до корпуса на дросела на автомобила или върху него. При двигатели с принудителна индукция, мап сензорът може да се намери върху всмукателния тракт. Този всмукателен тракт се намира преди турбото на двигателя.


Как работи мап сензорът?


Използването на мап сензора в двигателя на автомобил с вътрешно горене позволява на електронната система за управление на автомобила да изчисли плътността на въздуха, влизащ в горивната камера, което позволява на бордовия компютър да оптимизира количеството гориво, необходимо за ефективно изгаряне. Мап сензорът по същество измерва количеството налягане в системата за всмукване на гориво в колектора. Той работи заедно със сензора за температура на входящия въздух и сензора за оборотите на двигателя, за да оптимизира точното количество гориво, което трябва да се впръска. Налягането на входящия въздух се прилага към силициевия чип на сензора, предизвиквайки промени в налягането и променяйки електрическото съпротивление на мап сензора и стойността на изходящото напрежение. Вътрешната структура на сензора се състои от запечатана вакуумна камера, която има перфектен вакуум или калибрирано налягане.
Малък, гъвкав пиезорезистивен силиконов чип се използва в мап сензора за измерване на налягането на входящия въздух в колектора и предоставяне на данни за бордовата електронна система за управление. Налягането на входящия въздух кара чипа да се прегъва, което води до промени в съпротивлението и изходното напрежение.

Когато двигателят вече е включен, атмосферното налягане вътре в колектора определя плътността на въздуха. Налягането във всмукателния колектор намалява, след като двигателят стартира, създавайки вакуум. Натискането на педала на газта предизвиква високо налягане, което кара чипа на сензора да се огъва нагоре, променяйки съпротивлението си. По същия начин, когато се използват спирачките, налягането във всмукателния колектор намалява, което кара чипа в мап сензора да се върне в неактивно положение. Следователно, промяната на напрежението в мап сензора позволява на ECU да изчисли стехиометрично правилното съотношение въздух-гориво.

 

Какви са причините за повреда на MAP сензорите?


Работата на сензора включва физически и електрически компоненти, така че причината за повредата може да е свързана с редица фактори. Ако има теч или повреда на вакуумната камера на компонента, сензорът няма да може да получи точни показания. Поради местоположението на сензора той може също така да се замърси или да бъде блокиран от мръсотия и отломки от двигателния отсек или от пътя.

Има ли прост начин за диагностициране на неизправен MAP сензор?


Първото нещо, което можете да направите, е да проверите за физически повреди на сензора и да се уверите, че електрическите връзки са здрави. След това можете да използвате волтметър, за да проверите напрежението, и да използвате скенер OBD-II, за да прочетете всички генерирани кодове за грешки. Aко диагностиката отчита грешка във Вашия МАП сензор, ТУК може да намерите нов с високо качество на ниска цена.

Често задавани въпроси

Какво е МАП сензорът и как функционира?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

МАП сензорът е устройство, което измерва абсолютното налягане във впускателната система на двигателя и го преобразува във волтажен сигнал, който се използва от управляващата система на двигателя за оптимално впръскване на гориво и контрол на изгарянето.

Каква е разликата между МАП сензор и термичен дебитометър?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Разликата между МАП сензор и термичен дебитометър е, че МАП сензорът измерва налягането във впускателната система, докато термичният дебитометър измерва количеството въздух, което преминава през него.

Как може МАП сензорът да помогне при оптимизацията на двигателя?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

МАП сензорът помага при оптимизацията на двигателя, като предоставя информация за натоварването и условията на работа на двигателя, което позволява управляващата система да регулира впръскването на гориво и зажигането за постигане на по-добра ефективност и мощност.

Как се поддържа и почиства МАП сензорът?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

МАП сензорът се поддържа чрез редовна проверка и почистване, използвайки специфични препарати, които не увреждат чувствителните елементи на сензора, като следвате указанията на производителя или ръководството на автомобила.

Какви са симптомите на неизправност на МАП сензора и как се диагностицира проблемът?

TopCar.BG ☎ 0883 457 757

Симптомите на неизправност на МАП сензора могат да включват нестабилна работа на двигателя, липса на мощност, проблеми със стартирането и повишена консумация на гориво, а диагностицирането на проблема се извършва с помощта на специализирани диагностични инструменти, които проверяват сигналите от сензора и извеждат грешки на управляващата система.